Full 1
музичка школа Миодраг Васиљевић
Припремни разред могу
уписати деца од 7 и 8 година
Full 1
Full 3
музичка школа Миодраг Васиљевић
Упишите се у нашу школу и
упловите у свет уметности
Full 3
previous arrow
next arrow

ИСТОРИЈАТ

… “Те, 1947. године Арношт Хел је по позиву мог оца др Леонида Јудина дошао у Бор; има шта да се ради, треба учити децу са свирају, постоји клутурно уметничко друштво; нема оркестра, треба направити музичку школу.
По доласку у Бор Арношт Хел је почео своје активности у културно-уметничком друштву “3. октобар”. Ускоро је оформио један камерни оркестар. Музичаре је пронашао међу интелектуалцима који су знали да свирају. Репертоар који је са оркестром свирао био је из лакше класичне литературе, а редовно су свирали и сплет партизанских песама.
Истовремено поред рада са оркестром КУД “3. октобар”, развијала се, као, нека тајна у сенци, његова друга делатност (од које се издржавао) приватни часови са ученицима, делатност која је битна за оснивање Музичке школе у Бору, њена претеча.
Када су савладали тајне технике извођења чистих тонова, Арношт Хел је направио мали штрајх оркестар; четири прве, четири друге и четири треће виолине, виолончело и клавир. Пробе су се одржавале у нашој кући пар пута недељно, од тога обавезно недељом пре подне. Свирали су (колико се сећам) арију из Хофманових прича, неки Бахов менует и неке друге минијатуре за такав оркестар као и сплет партизанских песама… Све се то припремало за јавни наступ о коме нико па ни сами ученици нису знали до последњег тренутка. Први јавни наступ тог дечјег оркестра, био је на Свечаној Академији 3. октобра 1948. године у великој сали Дома културе (бивши казино). Имена неких Хелових ученика који су свирали у том оркестру се сећам: Душан Јеленковић, Павле Кагадејев, Дане Тошић, Славко Гмитровић…
Први наступ изазвао је опште изненађење и одушевљење публике. Бор је био мало место и о томе се причало. Академији су присуствовали и месни “функционери” и њихово одушевљење је било пресудно; почело се размишљати о оснивању Музичке школе.
Убрзо је то и учињено а Арношт Хел је Решењем Повереништва за просвету и културу Обласног народог одбора Тимочке области у Зајечару 13. октобра 1949. године постављен за сталног хонорарног наставника Ниже музичке школе у Бору.”
“Школа је почела са радом у једној приземној кући која се налазила негде између тадашње књижаре и “Руске школе”, давне 1949. год. Почело је формирање наставног особља. Вероватно истовремено за наставнике школе постављени су Петар Рех и Арношт Хел, тако да се сматра да су г-дин. Хел и г-дин. Рех, утемељивачи Ниже музичке школе у Бору. Сећам се да су наставници школе били и Матеја Херман, Аранка Калчов, Карло Шаб… Директор је био Сава Мирчић.
Школа се развијала, повећавао се број ученика, низали су се успеси на такмичењима… Петнаестак година након оснивања скоро сви наставници школе били су њени некадашњи ученици. Многи ученици школе постали су касније професионални музичари. Они који то нису, понели су из те школе солидно музичко образовање, познавање и разумевање музике, једном речју, музичку културу.
Као човек који је био сведок стварања Музичке школе у Бору и као њен бивши ученик желим од свег срца да школа доживи свој даљи напредак и наставак своје културне мисије непроцењиве вредности и значаја”.
Из сећања г-дина Бориса Јудина, бившег ученика школе

Нижа музичка школа у Бору отворена је решењем Министарства просвете НР Србије бр. 45143/1949 године. У пожутелој свесци записника налазимо податак да је у школу примљено 136 ученика: на клавирском одсеку 46, на гудажком 45 и дувачком одсеку 45 ученика. Године 1949. школа је имала само 2 клавира и дувачке инструменте бивших италијанских интернираца.
Из приземне куће у којој је радила до 1950. године “премешта” се у зграду бивше Француске школе (до 1964. год.) затим у зграду Старог општинског суда (1968, 1969. год.).
Године 1970. школа почиње да ради у новој савремено опремљеној згради. Од 1971. године при школи ради и одељење балета, које је од 1995. године, у статусу издвојеног одељења Балетске школе “Лујо Давичо” – Београд.
Многима је оснивање ове школе одредило животни пут. Ученици ове школе касније су постали и њени наставници (Миле Младенов, Силвија Колберт – Васић, Дивна Николић, Маја Родић, Сања Спасић, Биљана Димитријевић, Петар Ђорђевић, Златко Малички.

Некима је музика постала и професија или је на њен избор битно утицала.
Многи наши ученици остали су као “светиљке на окну хоризонта , да пламте да не лутамо у тами, ако се будемо враћали овом тренутку из времена”.
Остали су њихови наступи у граду и ван њега.
Остале су многе освојене награде и признања на Републичким фестивалима музичких школа у Зајечару, Смедереву, Чачку, Нишу, Приштини, Суботици, Панчеву, Пожаревцу, Ћуприји, Земуну, Лесковцу, Вршцу… Са помало сете сећамо се веома успешних наступа оркестра хармоника на Савезном такмичењу у Пули, као и освојених награда у Кастелфидарду (Италија).
А колико је требало стрпљења, вештине, упорности, институције, инвентивности, фантазије, мекоће, чврстине, смелости, опреза да се створи име и место овој институцији

ШКОЛА ДАНАС...

“Садашњости се ништа не може додати, јер опрезна је и вреба. Једино остаје будућност. Зато сањари лете и пишу историју будућности већ данас.”

Где смо данас, на почетку 21. века? Вреди ли уопште више покушавати да се најмлађима истовремено са упознавањем првих слова започне прича о правим вредностима у уметности, када су они у вртићу, обданишту, у својим домовима, од њранијих дана слушали звуке са радија, телевизора, компакт дискова једног истог плачног нарицања, срцепаратељних уздисања и врискавих поскочица?
Шта се променило од времена нашег истакнутог етномузиколога, музичког педагога и композитора Владимира Ђорђевића, који је пре скоро 80 година писао: “Данас је певање, у народној маси, у страшном стању. Оно се, не само не развија, већ кржља. Пева се просто којешта. По варошима је оно што се у маси народној пева неиздржљиво!… Бесмислене, двосмислене, врло често баналне речи, којима човек не зна крснога имена, уз дивљаку дреку или уз простачко, а претенциозно, извијање неке мешавине од деформисаних отпадака наших и страних мелодија и њихових прерада или творевина немузикалних тамбураша, певачица и Цигана” (Ђорђевић, Б., 1921, 1925, стр. 2).
Песимиста би рекао – то је један од видљивих резултата труда хиљада наставника музике по основним и средњим школама, и кад је тако – укинимо сваку врсту обавезног музичког образовања. Ко воли и хоће – нека се образује у за то специјализованим – музичким школама. А оптимиста – изгубљена битка не значи и изгубљени рат.
Не желећи да нас сврстају ни у једну групу, желели бисмо да се придружимо вапају за спас младе популације и то не од забаве, новокомпоноване музике, већ од глупости изречених текстом и музиком, од заглупљивања нације, јер смо сигурни да у томе лежи итекако смишљено политиканство, добро вођени, зацртани (и до пола) спроведени циљеви.
“Производећи” музику мислимо да бисмо се сви заједно лакше одрбранили од шунда, кича и свих пропратних и неповољних појава за развој личности ученика.
Како у школске програме све више улазе садржаји који објашњавају многе религијске појаве на начин приступачан деци, без догми и религиозног претеривања, музика би као уметност која без посредника директно делује на чула, могла да изврши и додатна, катарзична дејства, нимало занемарљива у бурним временима у којима се живи.
Само образовање у будућности мора много више да црпи из саме личности, из медитације и интроспекције него из спољашњих сензација, уличних, свакодневних, мора се вратити свакој индивидуи избегавајући масовност и униформност.
У сваком случају, промена у целокупном школству мора бити. У посебним дисциплинама каква је музичка мислимо да се морају у великој мери проширити и променити видови и начини учења музике – у циљу поправљања целокупних односа у друштву, односа према уметности и према шунду, бољег разумевања света и живота.
Музика представља битан елемент у препознавању и очувању националног идиома, националне културе. У том смислу важност ових питања превазилази сферу образовања и утиче на целокупну културну и друштвену сферу.
Ако се има у виду да реч култура (лат. цолере) значи обрађивање, ,неговање, гајење своје душе за опште добро, умесно је поставити питање каква је улога Музичке школе у нашем граду у неговању културе и да ли школа треба да омогући усвајање што веће количине знања или треба да ствара духовно богату и креативну личност.
У животу једног народа 50 година не представљају дуг период, али у културном развоју, једног града имају изузетан значај. Посебно заслуге припадају свим наставницима и запосленима у школи који су поставили темељ музичкој и општој култури Бора.
Школа је одиграла пионирску улогу у почецима и даљем развоју музичког живота града и заслужује много већу пажњу локалне средине или како се то обично каже градских власти. Бројни су разлози због којих је потребно обезбедити адекватне услове рада и посебну подршку даровитој деци. Значај образовања даровитих појединаца може се посматрати као предуслов за стварање друштвене и привредне елите.
Ми, педагошки визионари, по професионалним постулатима и педагошком кодексу морамо веровати у значај своје ангажованости и бити перманентни ученици у друштву учења и радознали полазници школе живота.
Желимо да школа доживи свој даљи напредак и наставак своје културне мисије непроцењиве вредности и значаја, како је то рекао Борис Јудин, бивши ученик школе.
“Ако желимо да наша деца уживају у различитим уметничким формама када одрасту и да из тога извуку корист за своју памет и душу коју уметничко образовање носи биће им потребан неко ко ће да им укаже на пут док су мали. Тај неко може да буде родитељ, наставник и свако ко зна да се дечја душа и ум обогаћују лепотом културних и образовних искустава којима су изложени. Мађарски композитор Золтан Кодаљ је рекао: – Музика је манифестација људског духа, слична језику. – Највећи музичари су човечанству пренели ствари које није могуће изрећи ни једним другим језиком. Ако не желимо да те ствари остану мртва блага, морамо дати максимум од себе да што је могуће већи број деце та блага и разуме.”